Segmen pelangan
Puan Daliza
Puan daliza dari Petaling Jaya. Perkongsian tentang ' segmen pelanggan '.
.
Soalan 1: Siapakah itu pelanggan?
Pelanggan
ialah orang yang beli daripada kita.Dan, sebelum pelanggan membeli daripada
kita, kita kenali mereka sebagai prospek. Prospek ni nak beli, 50-50.
Soalan 2: Penting ke untuk kita tahu
segmen pelanggan? bolehkah kita target pada
semua orang beli pada kita?
Penting
kita tahu segmen pelanggan untuk kita fokus. Katakan kita mahu jual pada semua
orang, ada empat soalan kita perlu jawab
a.
Siapa target kita?
b. Apa masalah
mereka?
c. Di mana mahu
cari mereka
d. Apa mesej
yang mahu disampaikan?
Selalunya jika
kita target semua, kita tak tahu nak mula dari mana.
Kita tak tahu
masalah mereka Yang mahu diselesaikan, kita tak tahu mereka dimana dan kita tak
dapat sampaikan mesej dengan jelas. Itulah pentingnya kita tahu dan faham
segmen pelanggan .
Soalan 3: Apakah itu segmen pelanggan?
Segmen
pelanggan ialah prospek yang memerlukan produk kita. Orang yang membeli dari
kita. Walaupun kita menjual produk yang sama tapi fokus kita ialah pada
pelanggan. People don't care how much you know. Until they know how much you
care.
Soalan 4: macammana nak tahu segmen
pelanggan? Terutama untuk comfycosy?
Kita
perlu letakkan diri sebagai pembeli.Kenapa saya nak beli? Dan kenapa saya
taknak beli. Dan berbalik pada soalan utama, masalah yang ingin diselesaikan.
Fokus
Pada Satu Segmen Dengan Satu Masalah Yang Kita Mahu Selesaikan.
Contoh 1:
Masalah prospek 1: kekangan masa untuk
beli hadiah.
Prospek
1: beli kain Comfycosy, dapat kotak. Mudahkan. Tak perlu fikirkan
tentang kotak, pembalut. Bonus tambahan, kain yang sedap selesa, penerima hadiah akan
ingat dan selalu puji. ' kain cotton ni,
Fadhillah yang hadiahkan. Sedap
dan pandai dia pilih kain '. ( pelanggan pun suka sebabnya masalah dia cari
hadiah yang sesuai, diselesaikan).
Masalah prospek 2: kegatalan akibat baju
tak serap peluh. Dan juga Bau badan
Penyelesaian
prospek 2: dah cuba macam macam untuk
hilangkan kegatalan dan bau badan, doktor pun ada nasihatkan guna kain COTTON
untuk serap peluh. Tapi asyik salah
beli. Beli dengan comfycosy,
alhamdulillah masalah kegatalan dan bau badan takde. ( pelanggan gembira
kerana yakin produk comfycosy yang berkualiti)
Masalah
prospek 3: sukar beli baju siap. Baju siap selalunya tidak selesa dan inginkan
ciri tambahan pada baju seperti poket.
Penyelesaian
prospek 3: kebanyakan baju siap, takde
poket. Beli kain comfycosy, direct hantar ke rumah, boleh terus bagi pada tailor. Takperlu keluar dua tiga kali. ( pelanggan
save masa, sebab dah tahu kualiti comfycosy dan convenient
Dalam menyediakan segmen pelanggan, ada ciri demografi dan psikogarfik.
Demografi ialah ciri asas dan fizikal
seperti
1. Umur
2. Jantina
3. Pekerjaan
4. Bangsa
5. Agama
6. Status perkahwinan
7. Taraf pendidikan
8. Lokasi
9. Lokasi pekerjaan
Psikogarfik pula, ciri ciri yang lebih
kepada emosi dan perlakuan
1. Minat, aktiviti dan gaya hidup
2. Personaliti, sikap dan perlakuan
3. Pendapat
4. Emosi
5 masalah yang dihadapi, impian yang ingin dicapai.
Ini penting kerana dalam urusan
jualbeli, kita beli dari orang yang kita suka dan selesa.Point disini, supaya kita sampaikan mesej dalam bahasa
prospek gunakan.
Segmen pelanggan bukan sahaja
Online, termasuk juga offline.
Apabila
kita dah kenal pasti target, kita boleh
determine di mana mereka berada, Online
atau offline. Masih ramai yang suka pegang, rasa dan tengok sendiri kain.
Apabila kita dah kenal pasti segmen, kita boleh target terus.
Contohnya
jika kerja di tempat yang memakai baju kurung,
formal. Kita boleh bawa contoh
kain, sehelai dua untuk mereka rasa dan selebihnya minta tengok secara Online. Jika ada yang berkenan.
Contoh lain yang saya boleh fikirkan,
1.Geng pakaian sedondon, jika kita tahu siapa decision maker pakaian
sedondon, kita boleh terus Promo pada
decision maker.
2. Yang mempunyai eczema, perlukan pakaian berasakan fabrik semulajadi.
Ada anak anak yang mempunyai eczema,
perlukan pakaian berasakan cotton.
Ibubapa mementingkan keselesaan anak anak.
3. Peminat vietnamsilk, dan tiada kesempatan untuk ke Vietnam. Ada orang berminat kain vietnamsilk tapi So
far yang jual persendirian.
Sumber :Simple marketing plan
Comments
Post a Comment