Content Marketing
Sesi
perkongsian ini adalah untuk membantu sahabat semua membuat penulisan content
marketing di personal fb.
Kena Tahu Tujuan Content Marketing.
1.
Create awareness tentang sesuatu
2.
Educate follower dan rakan-rakan
3.
Bina engagement
Dalam konten marketing, kita sebenarnya menjual barang tapi tidak
kelihatan seperti menjual.
Paling penting ialah ketahui tujuan kita buat konten marketing adalah untuk :
1.
Crete awarenes
2.
Educate dan
3.
Bina hubungan dengan bakal prospek
Ini bagi produk yang baru hendak diperkenal
seperti Comfycosy. Saya hendak kenalkan jenama Comfycosy di Sabah sebagai satu
pilihan mencari kain sutera dan kapas berkualiti.Bagi orang sedar kewujudan
Comfycosy. Kemudian educate followers dan friends mengapa kita nak jual kain
bagus ni. Mengapa ia berbeza dengan kain
di gedung kain yang lain ?
Antara tips dari Tuan Ahmad Saifudin ialah, tulis konten
1.
Ada unsur pengajaran atau hikmah
2.
Yang mengusik emosi pembaca lelaki mahupun wanita
Dan kata-kata semangat dari beliau - konten
yang berkualiti akan menarik audiens yang berkualiti :
“Post
pertama sebagai trigger sahaja”
“Post
kedua dah masuk topik”
“Post
ketiga barulah isi "
Contoh, tips padanan kain songket dengan plain cotton :
Saya nak promote kain plain sebenarnya.Tapi saya
mulakan dengan soalan sebagai pencetus. Bagaimana hendak padankan samping
dengan baju melayuKemudian input tips dari feedback sahabat saya masukkan dalam
konten.Kemudian post gambar padanan kain.Dari situ kita boleh bina satu konten
yang menyelesaikan masalah, tips dan bina engagement sekali.
Q & A
1. Bgaimana kt nk educated kita pnya follower?
Kita sharing kebaikan produk kita.
Mengapa produk itu bagus untuk mereka.
2. Bagaimana jika kita ada banyak produk untuk dijual?
Kalau ada banyak produk
dijual, buat page.
3. Buat content marketing di page ke maksud Cikpuan?
Dalam page itu kita bukan sahaja tunjukkan produk tapi saling
kelebihan produk terutamanya bagaimana produk itu boleh selesaikan masalah
pelanggan. Boleh buat dua-dua Di page dan personal fb.
4.Saya pernah tanya Tuan Ahmad Saifuddin Yusuf bagaimana hendak tulis content kalau ada blog dan page serta personal fb.
Beliau beri panduan, barang jual di page. Kontent, branding,
engagement buat di personal.Tapi, ada sesetengah pelanggan suka cari maklumat
produk dari page kita.
5.Kalau fb personal tu kena buat engagement selang seli untuk pelbagai produk ke? Kalau ada lebih dari satu produk?
Engagement ini bermaksud mengeratkan hubungan dengan follower dan
prospek.Ia ada kaitan dengan'segmen pelanggan' yang dikongsi oleh Puan
Daliza.Bila kita tahu segmen yang hendak disasarkan, kita fokus engagement
dengan mereka satu persatu.Dengan itu, mudah untuk menulis konten marketing yang sesuai dan
tepat kepada segmen pelanggan tersebut. Membina engagement juga bermaksud personaliti branding yang kukuh.
6.Bagaimana hendak create ayat content marketing ?
1. Guna bahasa sendiri yang selesa digunakan untuk menulis.
2. Guna ejaan penuh.
Barulah orang tidak pening membaca.
3. Susun berperenggan.Mudah
dibaca bagi pengguna smartphone. Satu perenggan, cukuplah (4) baris ayat.
4. Orang paling suka baca kontent dalam bentuk penceritaan atau
storytelling
Ia lebih dekat seolah-olah ianya juga berlaku kepada mereka.
5. Dalam content marketing berbentuk storytelling, kita boleh
masukkan banyak input yang create awareness, educate dan membina hubungan
pelanggan
Contohnya,
Cerita tentang pengalaman mengalami ekzema dan ruam.
“ sedar bahawa kain fiber semula jadi ini lebih selesa (crete
awareness), barulah tahu kain kapas dan sutera sepatutnya dikenakan (educate).
Sahabat pernah alami masalah ekzema seperti saya? (engagement). Kenakan fabrik
kapas sentiasa agar kulit lebih selesa(educate again)”
Ini contoh konten
pendek.Biarpun pendek, tapi ada 3 efek tujuan kita menulis kontent marketing.Bila
guna ayat sendiri yang lebih santai, isu copy and pasti juga boleh dielakkan.
Kecuali sahabat tidak
kisah konten di copy bulat-bulat. Tapi sebenarnya mengapa ramai penulis tidak
gemar orang copy and paste ialah sebab 'effort' usaha kita untuk menulis komen
itu tidak difahami.
Untuk mencari konten yang berbeza dan berkualiti boleh guna cara ini :
1. Banyakkan cari info
di google. Sama ada web bahasa melayu atau inggeris.
2. Bertanya dengan prospek dan rakan-rakan pengalaman dan pendapat mereka
3. Sharing pengalaman sendiri
2. Bertanya dengan prospek dan rakan-rakan pengalaman dan pendapat mereka
3. Sharing pengalaman sendiri
Untuk menulis info yang
menarik dari sumber google memang lama. Tapi seronok sebab ia dapat
meningkatkan kefahaman kita.
Contohnya sejarah sutera
vietnam. Sukar hendak cari info asal usul sejarah Vietnam silk
Gunakan beberapa katakunci dalam bm atau Bi
Dari situ maklumat
saling berkait dan menambah isi konten kita.Cuba cari vietnam silk
history,The founder of Vietnam silkMuncul satu nama, Raja Ly (lupa dah).. Google
pula pasal raja ini
So kita dah tahu :
1. APA tujuan content
marketing
2. BAGAIMANA buat konten
3. SIAPA kontent itu
ditujukan
Antaranya topik :
1. Kesihatan
2. Pengalaman
3. Tips
4. Sejarah
5. Personaliti pribadi
6. Fesyen dan trend
semasa
7. Kisah jenaka
Seterusnya APA topik yang hendak ditulis dalam konten marketing?
Banyak benda kita boleh
tulis yang pasti ada elemen awareness, educate dan engagement.
Saya juga sebenarnya
follow penulisan konten sahabat cc dan setiap darinya mempunyai cara yang
berbeza dan unik.
7. Dlm banyak banyak topik ni, yg mana paling byk engagement?
Storytelling
yang menyelesaikan masalah pelanggan .Topik yang paling banyak like ialah topik saya alergik dan
bagaimana kain kapas membantu saya menghadapi masalah alergi pada masa itu.Feedback
dari rakan-rakan juga banyak.
8 . Personally topik apa yang rasa best bila tulis?
Topik paling best,
ceritakan pengalaman sendiri atau kongsi pengalaman tentang fabric.
Kalau tiada idea sangat pada hari itu hendak tulis konten apa, share
info bermanfaat dari rakan- rakan fb
Saya follow :
1. Khairul Hakimin
2. Al Irfan Jani
3. Dr Wan Yusof Wan Jeffery
4. Ustaz Ahad Saifudin
5. Hasbul Arif
9. Tapi kan , ada produk yang kita tak pernah cuba..Cth kain japanese
cotton. Jadi tak kuat utk promote kelebihan kain/produk tersebut.Macam mana tu
ye?Atau kita boleh fokus jual pada produk yang kita dah cuba dan suka?
Sebab saya tak pernah nampak dan pegang kain-kain ni. Tengok
gambar sahaja.
Jadi saya pergi kedai kain.Hanya untuk tengok dan pegang kain
sahaja.Saya pergi jakel, kamdar dan beberapa kedai kain lain untuk tengok
harga, pegang kain, tengok corak.Sebab rupanya kain-kain ini berbeza di setiap
kedai walaupun nama sama.Jadi sudah dapat poin mengapa pelanggan akan suka
dengan kain CC.Bila dapati mengapa kain ini tak sama, saya mula mencari info.
Contohnya kain Vietnam silk:
“Kenapa cc jual sampai harga seratus lebih, rakan beli di vietnam
murah. Saya cuba dapatkan feedback dari pengalaman pengguna
Rupanya terdapat beberapa gred VS ini. Jadi kenapa kita punya
lebih mahal sebab lain kita gred berkualiti, dan shipping cost “
Comments
Post a Comment