Skip to main content

Comfy Cosy : Seminar Copywriting 0000

SEMINAR COPYWRITING 0000 BERSAMA TUAN IRFAN JANI 


5 ogos 2017 telah berlangsungnya satu seminar copywriting 0000 (4 zero) yang disampaikan oleh Tuan Irfan Jani. Seminar berlangsung selama satu hari bermula dari pukul 9 pagi hingga 5 petang. Seramai 50 peserta yang menghadiri seminar ini dan tidak terkecuali saya. 

Pengalamanan dapat menghadiri Seminar ini   

Alhamdulilah ini merupakan pengalaman pertama saya menyertai seminar sebegini. Peluang yang diberikan oleh boss saya untuk saya menyertai seminar amat saya hargai dan sangat-sangat berterima kasih kepada boss saya. Peluang yang diberikan in sya Allah  saya manfaatkan sebaik-baiknya.

   Apa itu S. T.O.R.I?   


Apa yang dimaksudnya dengan STORI?
Sini saya ingin  kongsikan apa maksud di sebalik S.T.O.R.I ni. 

    S – Supaya 
T - Tiada
 O - Orang
R – Rasa
I – Iklan 

That is point. STORI means Supaya tiada orang rasa iklan. Mostly dari kita bila dengarnya iklan kita dah malas nak baca sesuatu info itu bukan? Saya tak kata pada orang lain tapi ini berlaku pada diri saya sendiri. Bila saya tengok jee iklan automatic saya akan cuba mengelak.   

Nak tahu sebab apa ? 

Sebabnya bila iklan sah-sah buat kita jadi boring right?. Begitu lah apa yang saya alami. Bila ada story dalam satu-satu iklan itu dapat menghilangkan rasa boring kita malah story ini semua orang suka. Tak ada lagi yang tak suka pada story kan?   


Cara Untuk Menyuruh Orang Membeli  Produk Kita   

Tak mudah untuk suruh orang membeli produk kita kan ? Ni terdapat dua tips yang diberikan oleh Tuan Irfan Jani : 

Pertama , kita kena buat orang suka kita dulu. Bagaimana nak buat orang suka kita ? Bina hubungan baik dengan orang. Apabila orang da suka pada kita itu akan membuat orang akan membeli produk kita. 

Kedua , Jual apa sahaja kepada orang yang suka pada kita. Apabila orang dah suka pada kita ,percaya pada kita secara tak langsung dia akan beli apa yang kita jual even produk yang kita jual itu harganya mahal.   

That point kita kena buat orang suka pada kita dulu baru orang beli produk kita. 

 Zaman Dahulu Vs Zaman Sekarang

Zaman dahulu stori mereka hanya cerita apa diorang nak citer. Apa yang diorang rasa benda itu baik diorang jadikan story. Storytelling ini dari zaman dahulu lagi sudah ada storytelling. 

Lain pula pada zaman sekarang dalam story kena ada marketing , brand , story dan juga content. Ni lebih kurang sambil bercerita kita dapat mempromosikan produk yang kita jual sekali. Sebab tu lah elemen-elemen yang dinyatakan penting dalam satu-satu story.

Apa itu Proses Storytelling? 

Bagaimana nak buat story telling ? 

Proses storytelling ada 5 elemen : 

I – Idea
R- Research
O – Overview ( PERAM)
T – Tulis
S – Split Test 

Ini merupakan proses untuk membuat storytelling. Nak membuat stoty telling pertama kena ada idea kan ? Tapi macam mana nak dapat idea ? Tips dari Tuan Irfan Jani untuk menjadi storytelling yang baik kena setiap hari menulis diari. Kita tulis sahaja apa yang kita rasa , marah ,geram suka ataupun duka. Apa-apa sahaja. Menulis diari dapat membantu kita mendapatkan idea. 


Research ? 

Membuat rujukan. Sebagai contoh kita ingin menulis stotytelling berkaitan dengan fakta mesti kena buat research sebelum di publish. Bimbang apa yang kita publish itu akan mendatangkan kemudharatan kepada kita.   

Seterusnya , overview ataupun Tuan Irfan Jani sebut PERAM. Pada mulanya saya pun tak faham apa yang dimaksudkan dengan peram ni. Tapi selepas di jelaskan baru saya tahu yang idea kita peram lama-lama itulah yang membuat storytelling kita bagus. Sebab itu Tuan Irfan Jani syorkan suruh menulis diari setiap hari.   


Selepas ketiga-tiga selesai barulah kita start dengan menulis. Sebelum publish pastikan kita double check dahulu. Dan akhir sekali baru kita split test ataupun Bahasa mudah test market. Apabila kita publish kita boleh tengok berapa ramai orang like post kita , commet post kita dan share post kita. Jika ramai yang like , comment dan share post kita itu beerti storytelling kita berkesan untuk menarik orang untuk membaca post kita. Bukan semua orang suka baca citer panjang melainkan cerita itu menarik.  

 Bersambung... 

Nak tahu apa perkongsian dari Tuan Irfan jani ? 

Jangan Lupa Singgah Di Blog Comfy Cosy lagi yee..  

#abstextile 
#comfycosy

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Meter Kain Untuk Buat Baju?

Awak rasa saya ada masa untuk sakit kepala? Pening juga ya kalau nak ukur anggaran kain untuk buat baju, baru sorang..belum untuk suami, anak-anak lagi...hmmm....Tak perlu pening-pening kepala lagi untuk ukur guna pembaris atau tanya para tukang jahit yang kadang-kadang sama pening juga bila anda nak beli kain untuk buat baju. Saya beri anda 'panadol' nya..hehe..ambil calculator kira je..semoga dapat membantu anda semua.

Jadual Anggaran Belian Kain Pasang

Untuk Sepasang Baju berapa Meter Diperlukan ? "Biasa kalau nak buat sepasang baju kurung atau sepasang baju melayu kainnya berapa meter diperlukan ?" Itulah soalan yang biasa kami dengar dari customer kami. Betul da nak tahu kena lah tanya baru tahu bukan? hehehe Untuk mudahkan semua , saya sediakan satu jadual senang untuk tuan / puan lihat sendiri dan senang untuk membuat anggaran berapa-berapa meter diperlukan . Berikut merupakan jadual untuk tuan / puan lihat sendiri dan senang untuk membuat anggaran semasa membeli kain pasang. KAIN BIDANG 60  JENIS FESYEN KAIN YANG DIPERLUKAN XS – M L XL Dress / Jubah 3 Meter 3.25 Meter 3.5 Meter Baju Kurung 3 Meter 3.25 Meter 3.5 Meter Blouse 1.5 Meter 1.75 Meter 2 Meter   KAIN BIDANG 45  JENIS FESYEN KAIN YANG DIPERLUKAN XS – M L XL Dress / Jubah

Bolehkah Lelaki Pakai Baju Sutera?

Ini Kisah Batik Sutera  Semalam saya pergi survey ke salah satu kedai pengeluar batik yang terkenal di Terengganu.  Jauh juga perjalanan nak ke sana. Kira-kira sejam perjalanan dari rumah kami. Saya cari lokasi ni dari google, jumpa Fb Page. Lihat alamat di situ dan lokasi yang diberikan. Rupanya alamat tersebut menghantar kami ke rumah mereka. Saya cuba lagi cari alamat, Alhamdulillah akhirnya bertemu juga. Kami tiba kira kira jam 6.15 petang. Rupanya kedai ini biasanya ditutup jam 5 petang. Tetapi hari tersebut mereka tutup lambat kerana ada customer yang datang buat tempahan. Alhamdulillah memang rezeki kami dapat bertemu dengan Puan pengusaha kedai ini. (biasanya Cuma staff sahaja yang jaga kedai).. lega rasanya selepas datang dari jauh bersama sama anak-anak kecil.   Kisah di Kedai Saya terus masuk ke kedai. Saya, "saya berminat nak tengok batik sutera " Pengusaha, "Sutera... lelaki tak boleh pakai ya, saya kena beritahu ni.. JAKIM baru kelua